Djur information

Veterinär Kamal

Ring: 070-76 44 995

Djur Klinik i Råcksta centrum

Min målsättning är att ge dina djur den bästa djurvården

Allmänt :

Normalfysiologi för djurslagen, Nöt ,Häst, Hund, Katt.

Nöt

1- kroppstemperaturen 38-39 grader(kalv 38,5-39,5)

2- andningsfrekvensen 15-35 andetag per minut (kalv 20-50)

3- pulsen 60-80 hjärtslag per minut ( kalv 90-110)

4- våmfrekvensen 7-12 per 5 minuter

Häst:

1-kroppstemperatur

a- vuxenhäst 37,2-38,2 grader C

b- unghäst 37,5-38,5 grader C

c- föl 0-4 dagar 37,2-38,9grader C

2- Andningsfrekkvens

a- Vuxen häst 8- 16 andetag per minut

b- föl och unghästar (och hästar med vinterpäls inomhus) ligger något högre

Hjärtfrekvens i vila

a- vuxen häst 28-40 slag per minut

b-unghäst 40-55 slag per minut

c- unga för 100-120 slag per minut

Resa utomlands med din hund eller katt.

ID märkning.

sällskapsdjurpass.

Rabiesvaccination.

Avmaskning.

vaccination mot leptospiros

information om Hundens Tänder

vanliga orsaker till tandfrakturer:

1. oavsiktigt slag i ansiktet- slagträ eller tennisracket när man slår iväg en boll.
  2. När hunden fångar snabba , hårda och tunga föremål. t ex stenar, hårda bollar, frisbee.
  3. Vridande eller sidledes rörelser när hunden håller fast ett föremåll tex rycker i en trägren.
  4.

Hundar använder munnen när de leker. men vissa föremål som de leker med kan orsaka svår smärta på grund av skador på tänderna. Hundar är mycket duktiga på att dölja att de har ont i munnen och därför hundägare har ansvar att välja leksaker som säkra.

rätt val av leksak innebär maximal lekglädje med minimal skaderisk.

Tandslitage

Ökad tandslitage sker när hundar gnager mycket eller bär föremål i munnen. Föremål med en grov yta ger ökat slitage. Ett visst slitage är inget problem. särskilt när det sker under lång tid. När slitaget sker snabbare kan tandpulpan exponeras. Detta syns ofta som ett svart hål ovanpå tanden. Hundar som leker på stranden är extra utsatta eftersom sanden som täcker alla föremål har en slipande verkan. ytskiktet på en tennisboll sliter förvånsvärt hårt på tänderna. En tand med exponerad pulpa kräver behandling.

Missfärgade tänder;

Rotkanalen i en tand kallas för pulpa: den innehåller nerver och kärl. Slag elller andra plötsliga krafter mot en tand utan att den går av kan leda till missfärgning. det beror på en blödning i pulpan. Blodet tränger in i tandporerna och färgen på tanden kommer att ändras från ljusröd till mörkröd och sedan till blå och grå.

En blödning i pulpan leder till ett ökat tryck inne i tanden och det leder till smärta. i nio fall av tio så dör tanden inom loppet av några veckor. en död tand kan inte försvara sig mot bakterier i minnen.

tandsmärtan avtar när tanden dött men när tanden blir infekterad av bakterier så uppstår en rotspetssböld vilket ger upphov till tandvärk igen.missfärgade tänder bör därför behandlas på samma sätt som frakturerade tänder. anttingen dras tanden ut eller rotfylls.

Tandluxation:

tandluxation innebär att tandens fäste är löst och att tanden kan ha lossnat. det kan förekomma sprickor i tandköttet och ben på utsidan av tanden. vävnadskadan och den pågående tandförflyttningen är extremt xsmartsam.

Tandluxation orsakas ofta av en kraftig sidledes rörelseav tanden. t ex. en tuggleksaksom dras ut från munnen . hos hundar löper den övre tandraden ökad risk att skadas. hundar med lång nos löper större risk. Tandluxation i den övre tandraden kan inträffa om en tand fastnar i en annnan hundshalsband vid lek. luxerade tänder måste antingen dras ut eller sätta på plats igen om tanden sätts tillbaka måste den rottfyllas då blodtillförseln till tanden är förstörd

Avmaskning

Avmaskning av katt

Kattens vanligaste typ av inälvsmask är spolmask och bandmask och den vuxna katten smittas oftast genom att äta infekterade smågnagare.

Spolmasken är den unga kattens mask. Kattungar kan bli smittade via moderns mjölk eller av spolmaskägg i miljön. Avmaska kattungen mot spolmask när den kommit till det nya hemmet.

Avmaskning av hund

En hund ska vara avmaskad när du hämtar den hos uppfödaren. Sedan upprepas behandlingen var 14:e dag tills valpen är 3-4 månader.

Valpar får även smittan via modern redan i fosterstadiet, men även genom mjölken de diar. Den parasit som oftast förekommer hos hund i Sverige är spolmask. Den finns hos de flesta nyfödda valpar och i varierande grad hos vuxna hundar. Hakmask och bandmask är relativt sällsynta.

De flesta avmaskningsmedel är receptfria och köps på apoteket. Fråga

dem som arbetar där om hjälp med rätt medel till din katt eller hund.

Vaccination

Valpar grundvaccineras vid 8 veckors ålder samt vid 12 veckor.

Därefter fyller man på vaccinet vid ett års ålder, för att sedan fylla på årligen för fullgott skydd.

Katter grundvaccineras vid 8 och 12 veckor. En äldre katt behöver bara en grundvaccination. Varje år fyller man på vaccinationen för fullgott skydd.

Tandsten

Börja gärna vänja hunden när ni får hem valpen/kattungen med en mjuk tandborste eller gasbinda på fingret så att hunden eller katten vänjer sig vid hanteringen. Det finns god luktande och välsmakande tandkrämer för både hund och katt. Antingen hos oss eller Zoomarket.

Skulle ditt djur få tandsten är det viktigt att man ser till att det tas bort mekaniskt innan de börjar få tandlossning till följd av det.

Väl anpassat foder

Vad skall du välja för foder till din hund eller katt?

Det finns en mängd olika foder på marknaden idag, och det kan vara ett gissel och hitta det som passar till just ditt djur! Men för att göra det lite enklare för dig så ska du få några råd vad man ska tänka på:

- läs innehållet på påsen, innehållsförteckningen står i fallande ordning så första ingrediens är det som fodret innehåller mest av. Då både hunden och katten är carnivorer=köttätare så bör fodret alltså innehålla mest av detta!

- har du en hårt arbetande hund eller en soffpotatis? Välj ett foder som är anpassat för din hund eller katts energibehov!

- Har din hund/katt några speciella egenskaper som gör att den behöver ett speciellt foder? Idag finns det foder som är framtaget för tex: pälsproblem, magproblem, tandproblem och mycket mycket mer! Du kan alltså ge ett foder som tex förebygger tandsten!

- Det finns även speciella rasfoder som är skräddarsydda för just den typen av hund/katt!

-För mer tips och råd så är ni välkomna in till mig!

Viktnedgång

Vill du att din hund/katt ska gå ner i vikt så finns det väldigt bra bantningsfoder som hjälper dig på vägen. Det räcker kanske inte alltid med ett "light" foder utan det behövs kanske ett riktigt bantningsfoder.

Sen måste man vara en duktig djurägare och inte ge någonting annat än fodret till sitt djur, gärna se till att man höjer aktivitetsnivån för djuret. Ut och gå promenader, väg gärna regelbundet för att se att den verkligen tappar i vikt. Man kan även mäta midjemåttet!

Med fetma så kommer en mängd andra problem som tex artros vilket kan göra det svårt för djuret att röra på sig, det kan även ha väldigt ont, då är vattenträning suveränt som avlastar leden.

Kloklippning

Det är viktigt att börja redan när man får hem valpen. Tycker man det är obehagligt och är rädd att klippa i pulpan kan man i alla fall vänja valpen med att man filar och att den lär sig vara stilla och man får hålla på med tassen och klorna!

Det viktigaste är att man har hunden still, antingen stående eller liggande på sidan så att man kan komma åt i lugn och ro.

Klipp hellre lite och ofta för både din och hundens skull. Då blir det inte så stor grej av det, en vardagsrutin helt enkelt!

Diarré och kräkningar

Orsakerna till kräkningar och diarréer kan vara många. Vanligast är att djuret fått i sig något det inte tålt t.ex. ben, fet mat, dåligt vatten eller hittat något olämpligt ute som slunkit ned.

Hastiga foderbyten är en annan vanlig orsak. Hundar och katter kan också reagera överkänsligt eller allergiskt mot något i fodret. Infektioner kan vara en orsak där parvovirus (hundpest) och kattpest, är de mest kända.

Vid olika typer av förgiftningar är mag-tarmstörningar ett vanligt symptom. Invärtes parasiter kan ge problem speciellt hos unga djur. Ytterligare en anledning är att djuret fått i sig något föremål. Man kan bli förundrad över vad särskilt hundar kan stoppa i sig. Stenätning är mycket vanligt, men även underkläder, strumpor, nappar, persikokärnor och studsbollar är populärt.

Behandling av akuta mag-tarmstörningar

Vid akuta problem är det viktigt att mag-tarmkanalen får vila. Man inleder med att inte ge någon föda på 24-48 timmar. Om djuret inte kräks utan enbart har diarré kan man ge ett tillskott som Canikur

- finns att köpa hos oss på kliniken. Dessa innehåller ämnen som skyddar tarmväggen, gör avföringen mindre lös och hjälper till att återställa salt- och vätskebalansen.

Djuret skall ha fri tillgång till vatten om det inte har kraftiga kräkningar då man kan behöva portionera vattnet litet i taget. Ännu bättre än vatten är att göra en elektrolytlösning. Man blandar då 1-2 msk. druvsocker, 1 tsk. salt och 1/2 tsk. bakpulver med en liter vatten. Elektrolytlösning behövs speciellt om man inte ger Fortiflorar®. Efter den inledande fasteperioden börjar man att ge skonsam kost.

Ju mindre portioner och ju oftare man ger desto bättre. Magen och tarmen klarar inte av att ta emot stora mängder på en gång. Det finns bra kommersiella foder att köpa hos veterinär, det brukar vara både enklast och bäst och är också fullvärdigt näringsmässigt.

Man kan också koka egen mat. Efter fasteperioden börjar man då med enbart avkok på ris under första delen av dagen och sedan blandar mycket väl kokt ris och risavkok. Dagen efter ger man kokt ris och kokt fettfattig fisk som t.ex. sej. Katter kan det vara lättare att få i pressad potatis än ris. Enbart diet ges tills läget varit helt stabilt i 2-3 dagar, därefter gör man en försiktig övergång till den vanliga maten vilket brukar ta 5-7 dagar ytterligare.

När skall man söka veterinär?

När djuret inte behåller vätskan den fått i sig eller har intensiva kräkningar skall man söka hjälp. Risken för uttorkning är stor, och det är speciellt allvarligt på unga djur. Det kan röra sig om någon allvarligare infektion eller något föremål som fastnat i tarmen. Man bör också söka veterinär om allmäntillståndet är nedsatt, vid feber och vid intensiv eller blodig diarré. I de allvarligare fallen krävs djursjukhusvård då man ger vätske- och näringsdropp direkt i blodet.

Ta alltid tillstånd med kräkningar och diarré på allvar. För det mesta är det över på några dagar, men ju fortare man gör något åt det desto mindre risk för komplikationer och utdragna förlop